“Zorgen voor meer verbondenheid”: zoete namiddag op Doris Verlindeplantsoen voor Wereldhumanismedag
Krant van West-Vlaanderen
Margot Demeulemeester
20/06/2026
“Zorgen voor meer verbondenheid”: zoete namiddag op Doris Verlindeplantsoen voor Wereldhumanismedag
Het Doris Verlindeplantsoen aan de Fabriekskaai stroomde vrijdagnamiddag vol voor de tweede editie van de Langste Desserttafel. Met het initiatief vierden huisvandeMens Kortrijk, Vrijzinnig Centrum (VC) Mozaïek en de huisverenigingen de nakende Wereldhumanismedag. Zo'n zestigtal aanwezigen verzamelden rond een tafel vol zelfgebakken lekkernijen.

Wereldhumanismedag valt officieel op 21 juni, de langste dag van het jaar en ook de datum waarop het vrijzinnig humanisme destijds de erkenning als levensbeschouwing kreeg. De Kortrijkse organisatoren kozen er dit jaar voor om te verzamelen op het Doris Verlindeplantsoen.
Betekenisvolle locatie
Die locatie is niet toevallig gekozen, want Doris Verlinden was destijds voorzitter van VC Mozaïek en coördinator van de plantjesactie van Kom op tegen Kanker in Kortrijk, tot ze enkele jaren geleden zelf aan de ziekte overleed. Haar echtgenoot zorgde er destijds voor dat het plantsoen aan de Fabriekskaai haar naam kreeg.
Het initiatief kon rekenen op een gevarieerd publiek. Onder de aanwezigen bevonden zich tal van vrijwilligers van huisvandeMens en VC Mozaïek, Wijkcentrum Overleie, Ubuntu, en Zorggroep Heilig Hart met onder meer de medewerkers woonassistentie en mensen met jongdementie. Terwijl Damclub De Phenix de aanwezigen samenbracht rond het dambord, zorgde de Superior Jazz Band volledig gratis voor de muzikale omlijsting.
Mensen samenbrengen
De essentie van de namiddag lag in het samenbrengen van mensen en het doorbreken van het isolement. “Wereldhumanismedag is een moment om stil te staan bij wat ons als mensen verbindt. Door samen aan tafel te zitten, leren we elkaar kennen en versterken we het gevoel van gemeenschap”, zegt Kenzy Dekimpe, vrijzinnig humanistisch consulent bij huisvandeMens Kortrijk.
“We zien gesprekken ontstaan tussen mensen die alleen toekwamen. Eenzaamheid is nog altijd iets dat nog vaak voorkomt. Mensen met elkaar in contact brengen, zorgen voor meer verbondenheid en verdraagzaamheid, dat is waar we voor staan. Iedereen telt en iedereen is welkom, op blote voeten of op hoge hakken.”
De deeltafel lag vol met een divers aanbod aan desserts, waaronder verse vanillepudding met speculoos, rabarbercake en kersen uit de tuin van de directeur. Er werd ook watermeloen geserveerd en de aanwezigen genoten van een Marokkaanse theeceremonie, aangevuld met gratis koffie en water van de organisatie.
Margot Demeulemeester

